Suport i gestió del dol

El dol és un procés natural d’adaptació a una pèrdua, al trencament d’un vincle.

Al llarg de la nostra vida es viuen moltes pèrdues. En el cas dels fills, poden viure processos de dol per situacions sobrevingudes com la separació dels pares, un canvi d’escola, el trencament d’una amistat, la mort d’un familiar, la mort d’una mascota, etc.

Davant d’una situació de dol, el que es recomanable és no amagar la realitat als nens ni protegir-los del fet ocorregut.

D’altra banda, els nens de la mateixa manera que els adults, experimenten la pena i el dolor a la seva manera. Solen expressar el dolor davant la mort a través del comportament, de les emocions, de les reaccions físiques i dels pensaments. Per això, el fet de poder expressar en veu alta totes les emocions que senten davant la pèrdua els pot generar por, angoixa, ràbia, incertesa, tristesa… però també, es poden observar altres canvis físics com dificultats per dormir, malsons, mals de panxa, etc. A l’escola, també pot haver-hi una baixada del rendiment acadèmic, problemes d’aprenentatge, falta de concentració o desmotivació. En definitiva, reaccions que potser els/ens costarà entendre.

Es diu que “el dol és el preu que paguem per estimar molt”.

El dol per la mort és una experiència dolorosa que sovint evitem als nens que als adults ens costa tractar-lo i no sempre sabem acompanyar els nostres fills en el seu procés de dol. En aquests moments d’incertesa, saber que hi ha algú que t’escolta i et fa costat i que et pot ajudar a trobar les eines necessàries per reconvetir les emocions que sent, li pot ser de gran d’ajut en el seu procés d’elaboració del dol.

Des de Fer de Pares, per tal d’ajudar en l’abordatge i gestió d’aquestes complexes situacions que produeixen el dol en nens i adolescents, oferim:

  • Atenció personalitzada per a rebre assessorament i recolzament puntual a la família.
  • Acompanyament emocional i preparació del comiat en la fase final de la vida de la persona estimada. Una resposta veraç i compromesa amb la realitat, però adaptada a la maduresa de l’infant.
  • Suport a escoles i instituts en el moment que hi ha una pèrdua d’un dels seus alumnes, per tal de fer una primera contenció emocional a l’aula.

I tot plegat fet des dels valors del respecte, l’humanisme, la confidencialitat i la confiança.