Estiu, vacances i fills

Les vacances són moments per viure en família, per compartir experiències, per gaudir i divertir-se. Pero les vacances, també haurien de permetre el descans tant dels pares com dels fills. El que esgota és pensar en tot i en tots!

Són poc més de vuitanta dies de vacances que poden arribar a donar per a molt però que sovint demanen moltes “habilitats” per part de les famílies per a poder-los gestionar.

Si fem memòria recordarem que fa uns anys -quan nosaltres érem petits- les vacances d’estiu dels que anaven a escola-institut, consistien en descansar i jugar al carrer, la platja o a la muntanya amb els amics, fent activitats no programades com anar en bicicleta, nedar, fer petites excursions i altres coses que sorgien amb molta improvisació i sense massa planificació. Actualment  com que  estan acostumats a fer, ells i nosaltres, moltes activitats extraescolars durant el curs, molts pares i mares pensem que si no tenen coses programades per fer a l’estiu, s’avorriran.

Davant el desig de molts pares i mares de treure profit de l’estiu, psicòlegs i pedagogs accentuen el necessari equilibri entre descans i estimulació dels menors i adolescents.

El més important és que nens i adolescents puguin anar sumant experiències diferents (Jaume Cela, escriptor, pedagog i mestre, ara jubilat).

Les vacances són una oportunitat per intentar millorar la comunicació i les relacions familiars. El fet d’avorrir-nos o estar sense fer activitats massa organitzades, ens servirà per desconnectar de les rutines i activar la nostra imaginació fent coses més creatives, com manualitats, fer jocs a l’aire lliure, participar en jocs de taula amb amics i familiars o d’altres activitats que no tenim temps de fer durant el curs.

Quines activitats haurien de fer durant les vacances?

Haurien de ser diferents de les de la resta de l’any, i això també inclou, com us deia, aprendre a estar avorrits, sense fer res especial. Alhora, s’aconsella que la col·laboració i participació dels pares. Com a exemple, podrien ser activitats com fer sortides familiars en bicicleta, caminades, cuinar algun plat que triïn els nens o passar una tarda gaudint d’un joc de taula. L’objectiu és que pares i mares hi participin i incentivin activitats a l’aire lliure, la comunicació persona a persona i fins i tot l’interès per àmbits més desconeguts per als fills.

Rutines i deures

Un altre gran dubte dels pares a l’hora de gestionar les vacances dels fills és si cal mantenir les rutines o és més recomanable ser flexible. La clau és l’equilibri. És important deixar clars els límits que es posen als nens evitant directrius d’autoritat. Establir rutines repartint el temps i elogiant i reforçant-lo quan respecta els contextos regulats i, alhora, cal que tingui moltes estones de llibertat que li permetin divertir-se al seu aire, fomentant la seva pròpia imaginació i creativitat.

I els deures? N’han de fer? Depèn de cada nen i del missatge que els pares vulguin transmetre. Si volem que noti que ens sentim orgullosos del seu esforç durant el curs, l’actitud més coherent és deixar-los gaudir de les vacances sense haver d’estudiar; però, si considerem que no ha acomplert les seves responsabilitats, s’hauran d’incorporar estones d’estudi en la seva rutina.